Met slippers achter het stuur is linke soep en dure grap

Geplaatst op: 21-08-2020, 12:53:16

Autorijden met slippers: het is in de zomermaanden verleidelijk, maar wel gevaarlijk, waarschuwt Independer. Ruim 40% van de chauffeurs bedient de pedalen weleens met slippers. Niet verstandig, want bij een aanrijding is een vergoeding van de verzekeraar niet vanzelfsprekend en in het buitenland kun je tegen boetes van € 200 aanlopen.

De hittegolf was voor Independer aanleiding om onderzoek te laten doen naar het gebruik van slippers door automobilisten. Dat is gevaarlijk, want ze kunnen achter de pedalen blijven hangen of er vanaf glijden. “Toch rijdt meer dan de helft van de mensen onder de 45 jaar weleens met slippers”, concludeert de online intermediair. “De meeste mensen vinden rijden met slippers gevaarlijk. Maar dat houdt veel van hen niet tegen om toch met slippers aan achter het stuur te kruipen.” Dat het tot (bijna-)ongelukken kan leiden, geeft slechts een op de acht slipperende 45-minners toe.

Helft stapt niet in bij slipperbestuurder

Wel is ruim 80% van alle ondervraagden het ermee eens dat een auto besturen met slippers invloed heeft op de veiligheid van het autorijden. Meer dan 42% wil niet in de auto stappen bij iemand die rijdt met slippers. “Maar ondanks dat we ons bewust zijn van het gevaar, zegt maar liefst 43% van de ondervraagden zelf weleens een auto te besturen met slippers aan. Bij mensen tot 45 jaar ligt dit percentage zelfs op 53.” Volgens Independer liggen de grootste risico’s bij mensen tot 45 jaar én bij mannen van alle leeftijden. “In beide groepen zegt bijna 1 op de 8 ondervraagden weleens een ongeluk of bijna een ongeluk te hebben gehad vanwege de slippers. Opvallend is dat getal dit bij vrouwen, met 1 op de 37, heel veel lager ligt.” Bijna een op de tien slipperbestuurders heeft de auto weleens aan de kant moeten zetten vanwege problemen met het zomerse schoeisel. Bij mannen en 45-minners is dat aandeel groter, bij vrouwen kleiner.

Verzekering niet vanzelfsprekend

Rijden met slippers mag van verzekeraars. Bij een aanrijding kan er wel discussie ontstaan of er sprake is geweest van roekeloos gedrag, waarschuwt Independer. “Slippers kunnen ervoor zorgen dat je in een gevaarlijke situatie belandt. Zo zou je bijvoorbeeld een aanrijding kunnen veroorzaken doordat je niet op tijd kunt remmen. Je loopt dan het risico dat je verzekeraar vindt dat je ‘grove schuld’ hebt aan de aanrijding. Het is dan maar de vraag of je je schade vergoed krijgt.” Voor de veiligheid maakt het overigens niet uit of je dunne Havaiana’s of stevige Birkenstocks draagt, aldus Independer.

ASR wees eerder al op de risico’s van het geslipperd achter het stuur kruipen: zo verlies je 3% remkracht bij het induwen van het rempedaal, wat de remweg aanzienlijk langer maakt.

In Spanje is slipperrijden kostbare zaak

In Frankrijk en Spanje wordt streng opgetreden tegen automobilisten met slippers: op de Franse wegen kun je tegen een boete van € 90 aanlopen, in Spanje moet je € 200 aftikken als je gesnapt wordt met slippers. “De overheid in deze landen ziet autorijden met slippers als een gevaar voor de verkeersveiligheid.”

Ook met blote voeten heb je minder grip op de pedalen

Ook hoge hakken en blote voeten taboe

De Britse automobielclub RAC geeft aan dat met slippers of blootsvoets rijden niet verboden is, maar dat beide varianten gevaar opleveren. Een poll op de website leert dat bijna zes op de tien autorijdende Britten weleens met blote voeten achter het stuur kruipt. De club adviseert autorijders schoenen met een zool van maximaal 10 millimeter dik, maar zeker ook niet veel dunner, met voldoende grip, zonder beperking van de enkelbeweging. “Dit houdt in dat hoge hakken evenmin geschikt zijn voor autorijden.” Independer geeft ook aan dat blote voeten geen oplossing zijn: “Ook met blote voeten heb je namelijk minder grip op de pedalen.”

Gympen in het dashboardkastje

Een oplossing is om een extra paar schoenen in de auto te leggen, bijvoorbeeld in het dashboardkastje. “Het beste zijn gympen met rubberen zolen.” Wie last heeft van warme voeten in de hitte, kan altijd nog de airco inschakelen, vindt Independer. “In veel auto’s kan je deze ook specifiek op je voeten richten. Een bijkomend voordeel is dat je concentratie toeneemt als het wat frisser is in de auto.”

Bron: bijdrage van Rob van de Laar van 21 augustus 2020 op www.amweb.nl